Dbajmy o środowisko!

RATUJMY NASZĄ PLANETĘ – kształtowanie świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców.
„ Musimy dbać o środowisko ekologiczne, ponieważ ono stanowi część nas, a my jesteśmy jego częścią. Wiek dwudziesty pierwszy będzie stuleciem ekologicznym albo nie będzie go wcale”   H. Skolimowski Człowiek jest cząstką świata. Ściśle powiązany z przyrodą nie może żyć bez niej ani poza nią. Z sił przyrody czerpiemy wrażenia, różnego rodzaju doznania, a niekiedy natchnienie do określonego działania. Niestety, zamiast cieszyć się jej pięknem i w mądry sposób korzystać z jej dóbr, poprzez lekkomyślne postępowanie doprowadziliśmy do wielkiego zagrożenia środowiska przyrodniczego. Chcąc żyć w zgodzie z naturą, człowiek nie może traktować jej instrumentalnie, ujarzmiać, niszczyć, brutalnie ingerować w jej prawa. Dewastacja przyrody osiągnęła alarmujące rozmiary. Trzeba dążyć do powstrzymania dalszej dewastacji, do ochrony istniejących zasobów, do odnowy środowiska naturalnego. Zmusza to człowieka do zmiany dotychczasowego sposobu myślenia i zachowania. Życie na ziemi jest jednością, a losy wszystkich istot żywych są ze sobą ściśle powiązane. Zagadnieniami tymi zajmuje się ekologia. Jest to nauka, która zajmuje się badaniem relacji zachodzących między żywymi organizmami oraz między nimi a środowiskiem. Bada, w jaki sposób działalność ludzka wpływa na środowisko, poszukuje sposobów zredukowania szkód i naprawienia już wyrządzonych. Ekologia to nie tylko nauczanie o ochronie środowiska naturalnego, ale również nauka o gospodarności w domu, oszczędzaniu, kulturze, empatii z otoczeniem. W myśl tego kształtowanie świadomości ekologicznej należy rozpocząć już na etapie edukacji  przedszkolnej. Wiek przedszkolny wydaje się być szczególnie sprzyjający kształtowaniu nowych, przyjaznych naturze postaw i nawyków, ze względu na naturalną wrażliwość, ciekawość dzieci na otaczający je świat oraz chęć poznawania i działania. Umiejętność  właściwego współżycia z przyrodą należy wdrażać już od najmłodszych lat. Świadomość ekologiczną wyrabia się przez bezpośrednie kontakty i przeżycia związane w naturalnym środowisku. Obcowanie dziecka z roślinami, zwierzętami prowadzi do szybszego, głębszego i pełniejszego poznawania zachowań, sieci wzajemnych zależności. Spotkanie z przyrodą to najlepszy sposób na rozbudzenie i umocnienie więzi emocjonalnej, wyzwolenia chęci przygód,  związków z naturą a także odkrycia  niepowtarzalnego uroku i piękna przyrody. Związki emocjonalne i wiedza stają się podstawą wszelkich przyszłych poczynań w których nie ma miejsca na agresję. Poznawanie  przyrody wszystkimi zmysłami pozwoli dzieciom na powstanie więzi emocjonalnej, która będzie wyznaczała na całe dorosłe życie sposoby zachowań. Budzenie wrażliwości musi być wspierane wzorcami zaczerpniętymi od prawidłowo pojmujących tę problematykę nauczycieli, rodziców, dla których nie jest ważne jedynie, to co dzisiaj, ale i to co pozostanie dla następnych pokoleń. Edukacja ekologiczna utożsamiana z edukacją środowiskową kształtuje cechy osobowościowe wychowanka,  jego postawy, nawyki i poglądy. Aby przyniosła pożądane rezultaty musi być adresowana do wszystkich sfer życia ludzkiego. Ważne jest by działania przedszkolne i poza przedszkolne były ze sobą skoordynowane i wzajemnie się uzupełniały, by wiedza i wartości  przekazywane wychowankom były kontynuowane w rodzinie i znajdowały potwierdzenie w życiu codziennym. Najtrudniejszym, a zarazem najważniejszym zadaniem edukacji ekologicznej jest przełamywanie stereotypów, zmiana przyzwyczajeń i nawyków u dzieci, młodzieży jak i osób dorosłych. Ekologia w przedszkolu ma sens tylko wtedy, gdy budzi wrażliwość ekologiczną, a dzieci, nauczyciele i rodzice, są w ten proces autentycznie zaangażowani. Oto kilka propozycji działań zmierzających do ratowania  naszej planety, w ramach edukacji ekologicznej do zastosowania w codziennym życiu: ODPOWIEDZIALNE SPOŻYCIE WODY : 1) W trakcie szczotkowania zębów nie zostawiaj odkręconego kranu. 2) Kąpiąc się zużywasz więcej wody niżeli biorąc prysznic.3) Odpowiednio wcześnie wyciągaj produkty spożywcze do odmrożenia, nie używaj do tego celu wody z kranu. 4) Pralkę włączaj kiedy jest pełna albo korzystaj z programu „ oszczędne pranie”. 5) Samochód myj w myjni, a oszczędzisz w ten sposób wodę. 6) Do podlewania roślinek wykorzystuj wodę po gotowanych jajkach lub ziemniakach, jest doskonała. 7) Zanim włączysz zmywarkę, upewnij się, że jest pełna. OSZCZĘDZAMY ENERGIĘ: 1) Gaś światło, gdy wychodzisz z pokoju. 2) Korzystaj ze światła dziennego: gdy chcesz czytać, rysować lub bawić się, skieruj się w stronę światła. 3) Elektryczność to, energia, którą najbardziej marnotrawimy- przekaż to swoim rodzicom, rodzeństwu. 4) Zimą niekoniecznie powinnaś przebywać w domu w krótkich spodenkach i podkoszulce. Ubieraj się cieplej i przykręć ogrzewanie. 5) Pilnuj ciepła żeby nie uciekało drzwiami i oknami. Okna powinny być szczelnie zamknięte, żaluzje przysłonięte, a gdy to jest konieczne, użyj pasków do uszczelniania drzwi i okien. 6) Myjąc na zimno, oszczędzasz energię. 7) Lepiej jest rozwieszać pranie niż korzystać z opcji suszenia.8) Kup żarówki fluorescencyjne o niskim zużyciu prądu, które oszczędzają dużo energii. 9) Za każdym razem, gdy otwierasz lodówkę  przedostaje się do niej ciepłe powietrze i, w konsekwencji, aby temperatura ponownie się schłodziła, lodówka musi pochłonąć energię. Nie otwieraj nigdy lodówki, jeśli to nie jest konieczne. Najpierw pomyśl, co chcesz z niej wyjąć, a dopiero potem ją otwórz. 10) Z kuchenką jest podobnie: otwierając piekarnik, aby sprawdzić potrawę, która się w niej piecze, marnujesz dużo energii. 11)W rondelku pod pokrywką ugotujesz szybciej niż bez przykrywki, a przy okazji zużyjesz mniej energii. 12) Jeśli masz domek letniskowy, na podwórku posadź drzewa. Czy wiesz, że sadząc drzewa, które latem dają cień, zaś zimą zatrzymują wiatr, oszczędzasz jakieś 15-40 procent energii. 13)Ważne jest, aby oszczędzać energię pochodzącą z silników samochodowych i stosować alternatywne paliwo. 14) Wyłączaj klimatyzację, jeśli nie przebywasz w domu. WARSTWA OZONOWA: 1) Lepiej jest stosować dezodoranty w sztyfcie niż w sprayu. 2) Używajmy naturalnych środków owadobójczych. ŚMIECI: 1) Nie śmieć – gdziekolwiek jesteś. 2) Niepotrzebne, ale niezniszczone rzeczy np. ubrania rodzice mogą oddać potrzebującym. 3) Razem z rodzicami segregujcie odpady: kontener biały- szkło bezbarwne, kontener zielony- szkło kolorowe, kontener niebieski- papier, makulatura, kontener żółty- przedmioty plastikowe, kontener czerwony- przedmioty metalowe, kontener z siatki- butelki plastikowe typu PET. Zgniatajcie puszki i plastikowe butelki przed wrzuceniem ich do pojemnika, przed wyrzuceniem butelki do kosza oddzielajcie etykietę od butelki.4) Nie wrzucać do kosza odpadów niebezpiecznych np. lekarstw, baterii, termometrów, lakierów, farb. ZAKUPY: 1) Zaopatrzyć się w torby wielokrotnego użytku. 2) Wybierajmy produkty w opakowaniach oznaczonych symbolem recyklingu. 3) Wybierajmy produkty nie testowane na zwierzętach. 4) Wybierajcie artykuły z papieru makulaturowego. Naszym obowiązkiem- jako nauczycieli i rodziców- jest pokazanie dzieciom, że świat może stać się lepszym miejscem do życia. Nasze maluchy powinny poczuć entuzjazm i zrozumieć, jak ważna jest ich misja w zakresie ochrony środowiska naturalnego człowieka. Ratowanie planety jest obowiązkiem, ale może być również…..zabawą.  ZAPAMIĘTAJ: STOPNIOWO MOŻESZ  WIELE ZDZIAŁAĆ!.