STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

 

 

 

Standardy Ochrony Małoletniego w Przedszkolu Samorządowym w Kowalach Oleckich

 

 

·    Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art.4 pkt 1, art.12 pkt 6, art.21 pkt 1.,art. 22c, art. 22b

·    Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6

 

I ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM, A PERSONELEM, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

 

1.  Kontrola pracowników przed dopuszczeniem do pacy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności

1.     Dyrektor przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi ma obowiązek uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w  Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwany dalej „Rejestrem”.

2.   Osoby sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczek, konkursów itp. zobowiązanie są wypełnić oświadczenie o niekaralności za przestępstwa seksualne  oraz  przemoc na szkodę małoletniego.

3.     Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4.     Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub stosowne oświadczenia  zgodnie z wymogami art. 21  Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zwany dalej ustawą.

5.     Informacja z rejestru , dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych personelu/pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

6.     Informacje oraz oświadczenia, dotyczy obcokrajowców - osób mieszkających za granicą, dyrektor załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

7.     Wprowadza się zasady postępowania w przypadku dopuszczania do pracy innych osób niż personel placówki, w szczególności osoba, która ma pełnić funkcję/zadania opiekuna/prowadzącego zajęcia i inne wynikające z art.21 ust.1, na piśmie wyraża zgodę: na jej pełnienie/wykonywanie; na przetwarzania danych osobowych (jakim jest imię i nazwisko i numer pesel) w celu sprawdzenia czy nie jest ujęty w „Rejestrze”; przedkłada dyrektorowi  informację z Krajowego Rejestru Karnego zgodnie z art.21 ust.3 ustawy;

w przypadku osoby będącej obcokrajowcem składa oświadczenie (art. 21 ust.4-8) ustawy.

8. Dyrektor  (szczegółowe zapisy Rozdział 3 Ustawy)  w szczególności:

1) sprawdza zawartość Rejestru/analizuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego;

2) ustala  z IOD zasady postepowania ze zgodami opiekunów oraz zapewnieniem poufności danych tam zawartych;

3) utrwala w formie wydruku informację z Rejestru oraz informację z Krajowego Rejestru Karnego;

4) - wyraża lub odmawia zgody;

5) - zapewnia zasady archiwizowania dokumentów;

 

2. Zasada rekrutacji personelu

1. Rekrutacja personelu powinna być przeprowadzana zgodnie z zasadami równego traktowania i bez dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, pochodzenie etniczne, orientację seksualną, niepełnosprawność, wyznanie czy inne czynniki. Proces rekrutacji powinien być jawny, uczciwy i przejrzysty.                                                                                                                                                         

2.  Kandydaci powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje związane z pracą w przedszkolu, takie jak wykształcenie pedagogiczne, psychologiczne czy pokrewne. Każdy kandydat powinien przejść rozmowę kwalifikacyjną, podczas której oceniana będzie jego gotowość do pracy z dziećmi, znajomość pedagogiki przedszkolnej oraz umiejętności interpersonalne.                                                                       

3. Pracodawca może wymagać, aby nowo zatrudnieni pracownicy przeszli określone szkolenia z zakresu pierwszej pomocy, bezpieczeństwa czy specyfiki pracy w przedszkolu. Pracodawca powinien wybrać kandydata, który najlepiej spełnia wymagania stanowiska i posiada odpowiednie umiejętności oraz cechy osobowościowe.

 

3. Zasadach Zapewniających Bezpieczne Relacje Między Małoletnimi a Personelem, oraz Między Samymi Małoletnimi

1. Wszelki personel placówki, zarówno nauczyciele, jak i dyrektor, zobowiązany jest do ukończenia regularnych szkoleń z zakresu ochrony małoletnich.

2. Szkolenia obejmują zasady bezpiecznej interakcji, rozpoznawania potencjalnych sygnałów krzywdzenia oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych.

3. Personel zobowiązany jest do zachowania jasnej, zrozumiałej komunikacji z małoletnimi, dostosowanej do ich poziomu zrozumienia. Kształtowanie atmosfery otwartości, w której małoletni czują się komfortowo wyrażając swoje myśli i uczucia.

4. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.

5.  Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność, intymności i potrzeby. Zabrania się dotykania intymnych sfer dziecka.

6. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.

7. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i praktykantów.

8. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia (zał. nr 2).

9. Regularne przeglądy infrastruktury pod kątem bezpieczeństwa  i eliminacja potencjalnych zagrożeń.

10. Określenie klarownych granic w relacjach z małoletnimi w celu unikania nieodpowiednich sytuacji, a w szczególności uznanie, zaufanie, szacunek, szczerość wrażliwość, wyrozumiałość, umiejętność słuchania, współpracy, empatii.

11. Edukacja personelu na temat właściwych zachowań i zasad etyki w pracy z dziećmi.

12. Poszanowanie prywatności małoletnich poprzez ograniczanie dostępu do ich osobistych informacji.

13. Stworzenie procedur przechowywania i dostępu do danych zgodnych  z obowiązującymi przepisami o ochronie danych.

14. Organizacja aktywności dostosowanych do wieku i umiejętności małoletnich.

15. Wprowadzenie nadzoru nad każdą aktywnością, aby zapewnić bezpieczeństwo i zminimalizować ryzyko wypadków.

16. Organizacja edukacyjnych działań ostrzegających małoletnich przed potencjalnymi zagrożeniami w przystępny sposób.

17. Wspieranie dzieci w rozwijaniu umiejętności samoobrony i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

18. Udzielanie psychologicznego dla małoletnich, którzy mogą doświadczać trudności emocjonalnych.

19. Współpraca ze specjalistami i instytucjami w celu uzyskania pomocy psychologicznej w razie potrzeby.

20. Regularne monitorowanie działań personelu w kontekście przestrzegania standardów ochrony małoletnich.

21. Przeprowadzanie regularnych ocen procedur i dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb i wymogów prawnych.

Standardy te mają na celu stworzenie bezpiecznego i rozwijającego się środowiska dla małoletnich, które jednocześnie zabezpiecza ich dobro i wspiera ich wszechstronny rozwój. Wdrożenie i przestrzeganie tych standardów powinno być ściśle monitorowane, a personel powinien być regularnie szkolony w zakresie ochrony małoletnich.

  

4. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w przedszkolu, zwłaszcza dotyczące zachowań niedozwolonych.

Zasady zapewniające małoletniemu bezpieczne relacje w przedszkolu:

1.     Promowanie komunikacji werbalnej w rozwiązaniu konfliktów.

2.     Zabranianie dotykania innych dzieci bez ich zgody.

3.     Zabranianie używania przemocy fizycznej, takiej jak popychanie czy szarpanie

4.     Zabranianie wszelkich działań, które mogą obrażać czy upokarzać inne dzieci.

5.     Zabranianie wykluczania innych dzieci z zabaw czy grupy.

6.     Zabranianie wyśmiewania czy dyskryminowania innych dzieci z powodu ich różnic.

7. Zabranianie działań, które mogą zagrażać bezpieczeństwu innych dzieci.

8. Zabranianie straszenia lub grożenia innym dzieciom w celu zniechęcenia ich do zgłaszania sytuacji.

9. Zabranianie używania wulgarnego języka czy obraźliwych słów w stosunku do innych dzieci.

10. Zabranianie oddalania się z dziećmi w odległe miejsca bez zgody opiekunów.

11. Uczenie dzieci podstawowych zasad bezpieczeństwa, takich jak niebezpieczeństwo biegnięcia w pobliżu ruchliwej ulicy.

12. Uczenie dzieci właściwych zachowań podczas korzystania z toalety.

13. Zachęcanie dzieci do informowania opiekunów lub nauczycieli o nieprawidłowościach.

14. Uczenie dzieci, że słowa mogą ranić tak samo jak działania fizyczne.

15. Nauczanie dzieci szacunku wobec innych, niezależnie od różnic.

16. Zapewnianie nadzoru dorosłych nad dziećmi podczas zabaw i innych aktywności.

17. Nauczanie dzieci akceptacji różnic kulturowych i indywidualnych.

  

II ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

1. Zasady i Procedury Interwencji w Sytuacjach Podejrzenia Krzywdzenia

Wszelki personel przedszkola jest zobowiązany do regularnego szkolenia z zakresu rozpoznawania oznak i podejrzeń krzywdzenia małoletnich. Szkolenia obejmują procedury interwencji, etykę postępowania i zasady współpracy z organami ścigania.

1.               W przypadku wypadku młodocianego w przedszkolu należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w placówce.

2.               W każdym przypadku wysłania do placówki małoletniego, które uległo wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić placówkę w chwili przyjścia małoletniego do placówki wypełniając oświadczenie (zał. nr 1) i przekazać je bezpośrednio wychowawcy lub pracownikowi przedszkola pełniącemu dyżur przy wejściu głównym albo dokonując wpisu w dzienniku elektronicznym.

3.               Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy:

Zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa:

a)               udzielić małoletniemu  pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe - (jeżeli jest to potrzebne),

b)              niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych w przedszkolu,

c)               sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi.

4.               Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a w szczególności:

a)              zapewnić małoletniemu poczucia bezpieczeństwa,

b)              przeprowadzić z małoletnim rozmowę z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga lub innym pracownikiem placówki),

c)               podjąć działania zapewniające odseparowanie małoletniego od osoby podejrzewanej o krzywdzenie do czasu wyjaśnienia sprawy lub przekazania informacji właściwym służbom/instytucjom,

d)              przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz  koordynatorowi  działań przemocowych,

e)              jeśli nie jest to przemoc w rodzinie wychowawca we współpracy z koordynatorem  powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę,

f)                jeżeli istnieje taka potrzeba, koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem  powiadomią odpowiednie służb (GOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) w tym  wdraża procedurę „Niebieskiej Karty” oraz po uzgodnieniu z dyrektorem - rodziców małoletniego,

g)              wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.

5.               W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy.

a)              przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga),

b)              przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz koordynatorowi,

c)               wychowawca powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania (w tym objecie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,

d)              wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz w kwartale z koordynatorem.

6.               Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.

  

III PROCEDURY I OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO ORAZ W PRZYPADKU INSTYTUCJI, KTÓRE POSIADAJĄ TAKIE UPRAWNIENIA, OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA WSZCZYNANIE PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY" Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI DZIECI  Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI ORAZ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

1. Zgłaszania i Wszczynania Procedury Niebieskiej Karty

Personel przedszkola zobowiązany jest do uczestnictwa w regularnych szkoleniach z zakresu ochrony małoletnich, obejmujących procedury zgłaszania  Niebieskiej Karty. Nowy personel powinien przejść szkolenie na etapie zatrudnienia. Koordynatorem ds. ochrony małoletnich, wskazana przez dyrektora przedszkola zostaje p. Paulina Milewska. Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym  składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania,  sądu rodzinnego  jest ww. koordynator.

1.  Osoba, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamia koordynatora i dyrektora oraz przekazuje notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody).

2.  Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora.

3.  Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach szkoły/placówki i /lub monitoruje dalej sprawę.   

4.  Koordynator o powiadomieniu wychowawcę klasy o podejmowanych działaniach.

5.  Wychowawca na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora.

6.  W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.

 

 

IV ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW

Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów:

a)    dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów,

b)    przewodniczącym zespołu jest koordynator,

c)     zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami placówki,

d)    cały personel placówki oraz rodzice maja obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu o potrzebie zmian/rozszerzenia zakresu standardów,

e)    koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych  informacji z pkt 4,  o ustaleniach powiadamia dyrektora placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany  lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów,

f)      zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów.

Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku.

 

 

V ZAKRES KOMPETENCJI OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PLACÓWKI  DO STOSOWANIA STANDARDÓW, ZASADY PRZYGOTOWANIA TEGO PERSONELU DO ICH STOSOWANIA ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI

 

1. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.

 Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator p. Paulina Milewska.

1.     Koordynator, we współpracy z dyrektorem,  jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu pedagogicznego placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu.

2.     Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.

 

2. Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów  oraz sposób dokumentowania tej czynności.

I.                 Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są  uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej, a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

II.               Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów.

III.             Ponadto, personel potwierdzają zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział  w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 2).

IV.            Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez  dyrektora placówki.

 

VI ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ
Z NIMI I ICH STOSOWANIA

1. Wychowawcy grup są odpowiedzialni  minimum raz w roku  (np. we wrześniu) za zapoznanie i  przygotowania rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.

2. Standardy są do wglądu u dyrekcji, koordynatora i  stronie internetowej przedszkola.

Wychowawca wpisem w dzienniku odnotowuje podejmowane działania w ww. zakresie.

 

VII OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA

1.     Osobą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. II.

2.     W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu wychowawcy grup współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w placówce oraz koordynatorem. Podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego.

3.     Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego małoletniemu na terenie placówki lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami.

 

 

VIII SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

 

1.     Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów.

2.     Zasady przechowywania dokumentacji określa  instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt,  a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”.

3.     Dyrektor  upoważnia wychowawcę do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów.

4.     Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów.

5.     Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających z RODO.

 

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Dostęp do urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internetowej powinien być ograniczony tylko do osób upoważnionych, w tym personelu przedszkola oraz wyznaczonych administratorów. Wdrożenie systemu monitorowania aktywności na urządzeniach elektronicznych  w celu śledzenia korzystania z Internetu przez małoletnich. System powinien rejestrować czasy dostępu, odwiedzane strony internetowe oraz inne istotne informacje.

Zainstalowanie i regularna aktualizacja systemów filtrujących treści, aby blokować dostęp do stron zawierających treści nieodpowiednie dla małoletnich. Regularne sprawdzanie i dostosowywanie listy zablokowanych stron.

Przeprowadzanie regularnych edukacyjnych zajęć dla małoletnich na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Zachęcanie do rozmów z rodzicami/opiekunami na temat zasad bezpiecznego korzystania z technologii w domu.

Ustanowienie ograniczeń czasowych dla korzystania z urządzeń elektronicznych, aby zapobiec nadmiernemu czasowi spędzanemu w sieci przez małoletnich. Dostosowanie limitów czasowych w zależności od grupy wiekowej.

Edukacja małoletnich na temat zasad bezpieczeństwa online, w tym unikania udostępniania osobistych informacji, niebezpieczeństw cyberprzemocy oraz zasad etyki online. Organizacja warsztatów, prelekcji, i działań edukacyjnych na temat cyberbezpieczeństwa skierowanych do rodziców/prawnych opiekunów.

Kontrola aplikacji i gier używanych w przedszkolu pod kątem zgodnym z zasadami bezpieczeństwa i wieku małoletnich. Regularne sprawdzanie aktualizacji i recenzji dotyczących bezpieczeństwa aplikacji i gier.

Informowanie rodziców/opiekunów o zasadach korzystania z urządzeń elektronicznych w przedszkolu oraz propagowanie tych samych zasad w domu. Udostępnienie rodzicom/opiekunom materiałów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa online dla dzieci.

Te standardy mają na celu zapewnienie bezpiecznego i edukacyjnego środowiska dla małoletnich korzystających z urządzeń elektronicznych, jednocześnie edukując ich w zakresie odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Wdrażanie i regularne aktualizacje tych standardów są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i integrowania technologii z edukacją małoletnich.

Procedury ochrony dzieci przed  treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internetowej.

Wdrożenie systemów filtrujących treści internetowe w przedszkolu w celu blokowania dostępu do stron zawierających treści nieodpowiednie dla małoletnich. Regularne aktualizacje i dostosowywanie filtrów zgodnie z nowymi zagrożeniami.

Wprowadzenie elementów edukacji cyfrowej obejmującej zagrożenia związane z Internetem. Organizowanie spotkań, warsztatów i prelekcji dla rodziców na temat bezpieczeństwa online.

Kształtowanie nawyków bezpiecznego przeglądania Internetu. Edukowanie małoletnich na temat różnicowania treści bezpiecznych i szkodliwych.

Klarowne określenie roli personelu w monitorowaniu aktywności małoletnich w Internecie i reagowaniu na potencjalne zagrożenia. Personel zobowiązany do szkolenia się z zakresu identyfikacji treści szkodliwych i procedur reagowania.

Informowanie rodziców/opiekunów o procedurach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie stosowanymi w przedszkolu. Zachęcanie rodziców/opiekunów do uczestnictwa w warsztatach na temat bezpieczeństwa online dla dzieci.

Zastosowanie włącznie bezpiecznych aplikacji i gier, dostosowanych do wieku małoletnich. Regularne sprawdzanie aktualizacji i recenzji dotyczących bezpieczeństwa aplikacji  i gier.

Określenie limitów czasowych dla korzystania z urządzeń z dostępem do Internetu w przedszkolu. Dostosowanie limitów czasowych w zależności od grupy wiekowej i rodzaju aktywności.

Zgłaszanie dyrektorowi przypadku natrafienia na treści szkodliwe lub niebezpieczne. Zachowanie poufności i szybkości w procesie reagowania na zgłoszenia.

Regularne przeglądy i oceny standardów ochrony przed treściami szkodliwymi w Internecie. Dostosowywanie standardów do zmieniających się zagrożeń oraz dostępności nowych narzędzi i technologii.

Te standardy mają na celu stworzenie bezpiecznego środowiska online dla małoletnich  w przedszkolu, jednocześnie kształcąc ich oraz personel w zakresie świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Wdrażanie tych standardów powinno być traktowane jako ciągły proces dostosowywania do ewoluujących zagrożeń online.

 

Zasady ustalania planu wsparcia małoletnich po ujawnieniu krzywdzenia z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

1.     Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenie wsparcia uczniowi po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy z koordynatorem ds. przemocowych i specjalistami.

2.     Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości dziecka.

3.     Plan  akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/ opiekuna dziecka zwłaszcza o:

a)    formie i zakresie planowanego wsparcia,

b)    osobie/ach udzielających wsparcia,

c)     przewidywanych sposobach ewaluacji,

d)    zakładanych efektach.

4.     W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego.