Koncepcja pracy przedszkola

 

 

 

Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Kowalach Oleckich na lata 2025–2030

„Mów dziecku, że potrafi, że umie, że może”

 

Podstawa prawna

Koncepcja opiera się na:

  1. Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, tekst jednolity na 31 lipca 2025 r. – Dz.U. z 2025 r. poz. 1043).
  2. Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 356), z późniejszymi zmianami, w tym z 6 marca 2025 r.
  3. Rozporządzeniu MEN z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2019 r. poz. 1575).
  4. Rozporządzeniu MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658).
  5. Statucie Przedszkola Samorządowego w Kowalach Oleckich.

 

Cele koncepcji pracy przedszkola

Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami, przygotowując je do nauki w szkole podstawowej. Zapewnia wszechstronny rozwój, bezpieczeństwo, akceptację i poszanowanie praw dziecka. Wychowuje w duchu wartości  patriotyzmu, wspiera kreatywność i aktywne poznawanie świata poprzez działania badawcze i twórcze. Doskonali swoją pracę dzięki ścisłej współpracy z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwaniu innowacyjnych metod, rozwojowi zawodowemu nauczycieli, wzbogacaniu bazy dydaktycznej i promocji placówki.

 

Główne kierunki działania

  1. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.
  2. Stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi – akceptacja, poczucie bezpieczeństwa, przedszkole jako „drugi dom”.
  3. Kształtowanie postaw społecznych – życzliwość, przyjaźń, otwartość, wzajemny szacunek, kultura bycia.
  4. Realizacja funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych.
  5. Rozwijanie kreatywnego myślenia, samodzielności i inicjatywy dzieci.
  6. Wsparcie działań badawczych – eksperymenty, odkrywanie świata nauki i techniki.
  7. Wyrównywanie szans edukacyjnych.
  8. Uwzględnianie potrzeb lokalnej społeczności i środowiska.
  9. Kształtowanie postaw patriotycznych.
  10. Poszanowanie praw dziecka, dbałość o relacje i komunikację.
  11. Rozwój nauczycieli poprzez kreatywne działania i innowacyjne rozwiązania.
  12. Wsparcie rodziców w wychowaniu poprzez rzetelną informację o dziecku i pomoc pedagogiczną.

O przedszkolu

Przedszkole Samorządowe w Kowalach Oleckich działa od 1982 roku. Od 1 września 2006 roku funkcję dyrektora pełni Dorota Locman. Placówka zlokalizowana jest przy ul. Kościuszki 88/2 w centrum miejscowości. Posiada ogrodzony i bezpieczny plac zabaw, zapewniający dzieciom odpowiednie warunki do zabaw na świeżym powietrzu.
Przedszkole jest systematycznie doposażane w nowoczesne pomoce dydaktyczne, atrakcyjne zabawki oraz sprzęt multimedialny, który dzieci wykorzystują podczas zajęć dydaktycznych, zabaw edukacyjnych i projektów. Sale są estetyczne, jasne i wyposażone w pomoce sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi.
Placówka realizuje pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o podstawę programową oraz „Program wychowania przedszkolnego” wydawnictwa MAC. Funkcjonuje pięć oddziałów, w tym dwie grupy przygotowujące dzieci sześcioletnie do nauki w szkole podstawowej. Zatrudnionych jest 15 osób, w tym 8 nauczycielek (z dyrektorem) i 7 pracowników obsługi. Kadra posiada kwalifikacje pedagogiczne i systematycznie podnosi swoje kompetencje zawodowe. Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 6:15–15:45. Placówka wspiera i integruje społeczność lokalną, stwarzając atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.

 

Motto, misja i wizja

Motto: „Mów dziecku, że umie, że potrafi, że może.”
Misja: Tworzenie warunków do budowania pozytywnego obrazu siebie i świata, uczenie wrażliwości, uczciwości, zdolności odróżniania dobra od zła, wspieranie dziecka i rodziny w przygotowaniu do edukacji szkolnej.
Wizja: Placówka zapewnia harmonijny rozwój w kontakcie z otoczeniem społecznym, kulturowym i przyrodniczym, stosuje metody aktywne i innowacyjne, gwarantuje poczucie bezpieczeństwa, traktuje rodziców jako partnerów, współpracuje lokalnie i promuje działalność.

Model absolwenta przedszkola

Dziecko kończące edukację w przedszkolu potrafi stosować wiedzę w praktyce, jest samodzielne, twórcze, zna tradycje regionu i kraju, ma poczucie wspólnoty narodowej, bada, eksperymentuje, logicznie myśli, jest empatyczne, prawdomówne, komunikatywne i świadome zdrowotnie.

Metody pracy

Stosowane są różnorodne metody pracy:

  • Metody czynne: doświadczenia własne, kierowanie aktywnością dziecka, zadania i ćwiczenia praktyczne.
  • Metody oglądowe: obserwacja, pokaz, osobisty przykład, kontakt ze sztuką, teatr, koncerty.
  • Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, instrukcje, żywe słowo.
  • Metody twórcze: pedagogika zabawy (KLANZA), Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne, opowieść ruchowa, gimnastyka ekspresyjna Labana, metoda Carla Orfa, gimnastyka rytmiczna Kniessów, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, matematyka wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, metody aktywizujące, relaksacja.
  • Nowoczesne metody edukacyjne: metoda projektu, drama, edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej, elementy pedagogiki Marii Montessori, storytelling, eksperymenty przyrodnicze, praca w grupach.

Realizowane programy i zajęcia dodatkowe

Podstawą działań jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz „Program wychowania przedszkolnego” wydawnictwa MAC. Organizowane są zajęcia dodatkowe finansowane przez organ prowadzący: logopedyczne, rewalidacyjne, wczesne wspomaganie rozwoju. Realizowane są również zajęcia specjalistyczne wynikające z indywidualnych potrzeb dzieci, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

Uroczystości i obchody

W przedszkolu organizowane są tradycyjne uroczystości i wydarzenia, które budują wspólnotę oraz rozwijają postawy społeczne i patriotyczne. Do stałych obchodów należą:

·       Dzień Przedszkolaka,

·       Dzień Kundelka,

·       Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada,

·       Dzień Flagi,

·       Dzień Rodzimy ( Mamy i Taty),

·       Dzień Dziecka,

·       Pasowanie na Przedszkolaka,

·       Dzień Babci i Dziadka,

·       Bal Karnawałowy,

·       Akcja „Sprzątanie Świata”,

·       Święto Pluszowego Misia,

·       Dzień Znaczka Pocztowego,

·       Uroczyste Zakończenie Edukacji Przedszkolnej.

Oprócz wydarzeń cyklicznych realizowane są także liczne inne uroczystości wynikające z kalendarza świąt przedszkolnych, ponadto w placówce prowadzone są ciekawe projekty i kampanie edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa, poszanowania innych, tolerancji oraz kształtowania postaw prospołecznych

Współpraca z rodzicami

Współpraca z rodzicami odbywa się w różnorodnych formach, takich jak zebrania, indywidualne konsultacje, wymiana informacji za pomocą dziennika elektronicznego,  zajęcia adaptacyjne, zajęcia otwarte, ankiety, wycieczki oraz wspólny udział w imprezach i przedsięwzięciach przedszkola. Rodzice angażują się w organizację uroczystości i życie placówki. Mają wpływ na istotne decyzje dotyczące dziecka, w tym udział w zajęciach, czas pobytu, zgodę na zdjęcia, wysokość składek, eliminację potraw alergennych, wybór przedstawicieli oraz opiniowanie planów pracy.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Przedszkole aktywnie współpracuje z lokalnymi instytucjami, organizacjami i mieszkańcami w celu rozwijania zainteresowań dzieci, zapewnienia bezpieczeństwa, wzbogacenia oferty dydaktycznej, promowania tradycji oraz uczestnictwa w życiu kulturalnym miejscowości. Działania oparte są na opracowanych planach i scenariuszach zajęć, co sprzyja wysokiej jakości współpracy.

Promocja przedszkola

Placówka dba o swój pozytywny wizerunek poprzez przyjazne podejście, rzetelną informację, prowadzenie kroniki, organizowanie konkursów, publikację materiałów na stronie internetowej oraz w prasie lokalnej. Uczestniczy w wydarzeniach medialnych, dba o estetykę wnętrza i otoczenia oraz eksponuje osiągnięcia dzieci.

 

Ewaluacja koncepcji

Realizacja koncepcji podlega systematycznej ewaluacji. Monitorowanie odbywa się na bieżąco, z prognozowaniem ewentualnych zmian. Pracownicy przedszkola znają założenia dokumentu, a raz w roku odbywa się jego analiza i aktualizacja. Rodzice są zapoznawani z koncepcją na zebraniach oraz poprzez stronę internetową i mają możliwość zgłaszania opinii. Po zakończeniu okresu obowiązywania dokumentu przeprowadzana jest ewaluacja                             końcowa i formułowane są wnioski do dalszej pracy.


Wskaźniki efektywności: umiejętności i aktywność dzieci, atrakcyjność oferty, satysfakcja dzieci i rodziców, wyniki diagnozy gotowości szkolnej, osiągnięcia w konkursach, znajomość koncepcji przez rodziców i nauczycieli, ilość i jakość organizowanych imprez.