Koncepcja pracy Przedszkola Samorządowego w Kowalach Oleckich na lata 2025–2030
„Mów dziecku, że potrafi, że umie, że może”
Podstawa prawna
Koncepcja opiera się na:
Cele koncepcji pracy przedszkola
Przedszkole wspomaga rozwój i edukację dzieci zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami, przygotowując je do nauki w szkole podstawowej. Zapewnia wszechstronny rozwój, bezpieczeństwo, akceptację i poszanowanie praw dziecka. Wychowuje w duchu wartości patriotyzmu, wspiera kreatywność i aktywne poznawanie świata poprzez działania badawcze i twórcze. Doskonali swoją pracę dzięki ścisłej współpracy z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwaniu innowacyjnych metod, rozwojowi zawodowemu nauczycieli, wzbogacaniu bazy dydaktycznej i promocji placówki.
Główne kierunki działania
O przedszkolu
Przedszkole Samorządowe w Kowalach Oleckich działa od 1982 roku. Od 1 września 2006 roku funkcję dyrektora pełni Dorota Locman. Placówka zlokalizowana jest przy ul. Kościuszki 88/2 w centrum miejscowości. Posiada ogrodzony i bezpieczny plac zabaw, zapewniający dzieciom odpowiednie warunki do zabaw na świeżym powietrzu.
Przedszkole jest systematycznie doposażane w nowoczesne pomoce dydaktyczne, atrakcyjne zabawki oraz sprzęt multimedialny, który dzieci wykorzystują podczas zajęć dydaktycznych, zabaw edukacyjnych i projektów. Sale są estetyczne, jasne i wyposażone w pomoce sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi.
Placówka realizuje pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o podstawę programową oraz „Program wychowania przedszkolnego” wydawnictwa MAC. Funkcjonuje pięć oddziałów, w tym dwie grupy przygotowujące dzieci sześcioletnie do nauki w szkole podstawowej. Zatrudnionych jest 15 osób, w tym 8 nauczycielek (z dyrektorem) i 7 pracowników obsługi. Kadra posiada kwalifikacje pedagogiczne i systematycznie podnosi swoje kompetencje zawodowe. Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 6:15–15:45. Placówka wspiera i integruje społeczność lokalną, stwarzając atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.
Motto, misja i wizja
Motto: „Mów dziecku, że umie, że potrafi, że może.”
Misja: Tworzenie warunków do budowania pozytywnego obrazu siebie i świata, uczenie wrażliwości, uczciwości, zdolności odróżniania dobra od zła, wspieranie dziecka i rodziny w przygotowaniu do edukacji szkolnej.
Wizja: Placówka zapewnia harmonijny rozwój w kontakcie z otoczeniem społecznym, kulturowym i przyrodniczym, stosuje metody aktywne i innowacyjne, gwarantuje poczucie bezpieczeństwa, traktuje rodziców jako partnerów, współpracuje lokalnie i promuje działalność.
Model absolwenta przedszkola
Dziecko kończące edukację w przedszkolu potrafi stosować wiedzę w praktyce, jest samodzielne, twórcze, zna tradycje regionu i kraju, ma poczucie wspólnoty narodowej, bada, eksperymentuje, logicznie myśli, jest empatyczne, prawdomówne, komunikatywne i świadome zdrowotnie.
Metody pracy
Stosowane są różnorodne metody pracy:
Realizowane programy i zajęcia dodatkowe
Podstawą działań jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz „Program wychowania przedszkolnego” wydawnictwa MAC. Organizowane są zajęcia dodatkowe finansowane przez organ prowadzący: logopedyczne, rewalidacyjne, wczesne wspomaganie rozwoju. Realizowane są również zajęcia specjalistyczne wynikające z indywidualnych potrzeb dzieci, zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Uroczystości i obchody
W przedszkolu organizowane są tradycyjne uroczystości i wydarzenia, które budują wspólnotę oraz rozwijają postawy społeczne i patriotyczne. Do stałych obchodów należą:
· Dzień Przedszkolaka,
· Dzień Kundelka,
· Narodowe Święto Niepodległości 11 listopada,
· Dzień Flagi,
· Dzień Rodzimy ( Mamy i Taty),
· Dzień Dziecka,
· Pasowanie na Przedszkolaka,
· Dzień Babci i Dziadka,
· Bal Karnawałowy,
· Akcja „Sprzątanie Świata”,
· Święto Pluszowego Misia,
· Dzień Znaczka Pocztowego,
· Uroczyste Zakończenie Edukacji Przedszkolnej.
Oprócz wydarzeń cyklicznych realizowane są także liczne inne uroczystości wynikające z kalendarza świąt przedszkolnych, ponadto w placówce prowadzone są ciekawe projekty i kampanie edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa, poszanowania innych, tolerancji oraz kształtowania postaw prospołecznych
Współpraca z rodzicami
Współpraca z rodzicami odbywa się w różnorodnych formach, takich jak zebrania, indywidualne konsultacje, wymiana informacji za pomocą dziennika elektronicznego, zajęcia adaptacyjne, zajęcia otwarte, ankiety, wycieczki oraz wspólny udział w imprezach i przedsięwzięciach przedszkola. Rodzice angażują się w organizację uroczystości i życie placówki. Mają wpływ na istotne decyzje dotyczące dziecka, w tym udział w zajęciach, czas pobytu, zgodę na zdjęcia, wysokość składek, eliminację potraw alergennych, wybór przedstawicieli oraz opiniowanie planów pracy.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z lokalnymi instytucjami, organizacjami i mieszkańcami w celu rozwijania zainteresowań dzieci, zapewnienia bezpieczeństwa, wzbogacenia oferty dydaktycznej, promowania tradycji oraz uczestnictwa w życiu kulturalnym miejscowości. Działania oparte są na opracowanych planach i scenariuszach zajęć, co sprzyja wysokiej jakości współpracy.
Promocja przedszkola
Placówka dba o swój pozytywny wizerunek poprzez przyjazne podejście, rzetelną informację, prowadzenie kroniki, organizowanie konkursów, publikację materiałów na stronie internetowej oraz w prasie lokalnej. Uczestniczy w wydarzeniach medialnych, dba o estetykę wnętrza i otoczenia oraz eksponuje osiągnięcia dzieci.
Ewaluacja koncepcji
Realizacja koncepcji podlega systematycznej ewaluacji. Monitorowanie odbywa się na bieżąco, z prognozowaniem ewentualnych zmian. Pracownicy przedszkola znają założenia dokumentu, a raz w roku odbywa się jego analiza i aktualizacja. Rodzice są zapoznawani z koncepcją na zebraniach oraz poprzez stronę internetową i mają możliwość zgłaszania opinii. Po zakończeniu okresu obowiązywania dokumentu przeprowadzana jest ewaluacja końcowa i formułowane są wnioski do dalszej pracy.
Wskaźniki efektywności: umiejętności i aktywność dzieci, atrakcyjność oferty, satysfakcja dzieci i rodziców, wyniki diagnozy gotowości szkolnej, osiągnięcia w konkursach, znajomość koncepcji przez rodziców i nauczycieli, ilość i jakość organizowanych imprez.